Header afbeelding
Huisartsenpraktijk Koedijk
De Hertog 2 1831 EK
Koedijk

Rapportage CQ Index Huisartsenzorg 2016

Huisartsenpraktijk Koedijk
De Hertog 2,

1831 EK Koedijk
https://www.huisartsenpraktijkkoedijk.nl

Auteur: Lisette van Elswijk

Voorwoord
In 2016 heeft in Huisartsenpraktijk Koedijk voor het eerst de kwaliteitsmeting CQI plaatsgevonden ‘Huisartsenzorg overdag met vragen over andere zorgverleners’.

De afkorting CQI of CQ-index staat voor Consumer Quality Index. Dit is een gestandaardiseerde systematiek voor meten, analyseren en rapporteren van klantervaringen in de zorg. De resultaten van deze CQI meting bieden inzicht in, en aangrijpingspunten voor verbeteringen in de zorg en dienstverlening van zowel de huisartsen als de assistenten.

Rapportage
In deze rapportage treft u de resultaten van de cliëntervaringsmeting op basis van de CQ-index huisartsenzorg overdag met vragen over andere zorgverleners’. Aan patiënten van huisartspraktijk Koedijk is in de periode oktober tot en met november 2015 45 vragenlijsten uitgedeeld.

De vragenlijst begint met een inleiding, waarna achtereenvolgens de volgende onderwerpen aan de orde komen: bejegening, vervulling hulpwensen, bereikbaarheid van de behandelaar (hulpverlener), informatievoorziening, keuzemogelijkheden, evaluatie, beoordeling en tot slot enkele vragen naar persoonskenmerken. Een exemplaar van de gehanteerde vragenlijst is opgenomen in bijlage 1.

Methode
Het onderzoek bestaat uit een vragenlijst met 69 vragen. Naast ervaringen van patiënten met de huisartsen in het algemeen worden ook specifieke vragen gesteld over ervaringen met andere zorgverleners. Bij de vragenlijst zat een begeleidende brief waarin uitgelegd werd wat het doel van de meting was en waar men terecht kon met vragen (zie ook bijlage 1). Bij de vragenlijst werd een antwoordenvelop geleverd waarmee patiënten de vragenlijst kosteloos konden retourneren. Een andere optie was het meenemen van de vragenlijst naar de praktijk, waar de vragenlijst ingeleverd kon worden bij de assistentes.

De huisartsen hebben erop gelet dat de patiënten die benaderd zijn:

• 16 jaar of ouder zijn;

• In de afgelopen 2 jaar minstens één consult bij één van beide huisartsen hebben gehad

De resultaten uit de ingezonden vragenlijsten zijn ingevoerd in een database. De vragenlijsten waren gecodeerd en kunnen niet herleid worden op naam, waardoor anonimiteit gewaarborgd is. Geen van de verspreide vragenlijsten is teruggezonden zonder invullen of met de wens uitgesloten te worden van onderzoek. Het aantal bruikbare vragenlijsten is 20 (n=20). Het responspercentage is daarmee 44,44%.

Resultaten
In onderstaande tabellen staan de vragen geclusterd rondom een thema in de ervaren huisartsenzorg. De kleuren in de tabellen corresponderen met de volgende antwoordmogelijkheden:

nooit

soms

meestal

altijd

niet van toepassing

Toegankelijkheid van de huisartsenzorg

Kreeg u binnen 2 minuten iemand aan de telefoon als u overdag de huisartspraktijk belde?

Kon u als u het nodig vond binnen 24 uur op het spreekuur terecht?

Heeft u te veel moeite moeten doen om snel op het spreekuur terecht te kunnen?

Was het mogelijk om op redelijke termijn een afspraak te krijgen met uw eigen huisarts?

Hielp uw huisarts u binnen 15 minuten na de afgesproken tijd?

Bejegening door de huisarts

Luisterde uw huisarts aandachtig naar u?

Nam uw huisarts u serieus?

Behandelde uw huisarts u met respect?

Had uw huisarts voldoende tijd voor u?

Communicatie door de huisarts

Toonde uw huisarts belangstelling voor uw persoonlijke situatie?

Gaf uw huisarts u begrijpelijke uitleg over de resultaten van

onderzoek (bijvoorbeeld een lichamelijk onder­zoek, laboratorium-

onderzoek, röntgenfoto of hartfilmpje)?

Vertelde uw huisarts u wat u wilde weten over uw

klacht/gezondheids­probleem?

Legde uw huisarts u dingen op een begrijpelijke manier uit?

Had u vertrouwen in de deskundigheid van uw huisarts?

Zorg op maat door de huisarts

Werd u door uw huisarts goed geïnformeerd over de verschillende

behandelingsmogelijkheden voor uw gezondheidsklachten?

Kon u meebeslissen over de behandeling of hulp die u kreeg?

Informeerde uw huisarts u over mogelijke bijwerkingen van de

voorgeschreven geneesmiddelen?

Maakte uw huisarts u duidelijk waarom het belangrijk was zijn/haar

instructies/ advies op te volgen?

Kreeg u voldoende hulp bij het ‘vinden van de weg’ in de

gezondheidszorg?

Werkte uw huisarts goedsamen met uw andere zorgverleners?

Had uw huisarts aandacht voor mogelijke emotionele problemen

die te maken hebben met uw gezondheid?

Bood uw huisarts u hulp aan bij het voorkómen van ziekten of bij

het verbeteren van uw gezondheid?

Zorgde de behandeling van uw huisarts ervoor dat uw

gezondheidsproblemen verminderden?

Samenwerking en deskundigheid andere zorgverlener(-s)

Had u de indruk dat deze zorgverlener goede informatie had over

uw ziektegeschiedenis?

Legde deze zorgverlener u dingen op een begrijpelijke manier uit?

Had u vertrouwen in de deskundigheid van deze zorgverlener?

Had u er vertrouwen in dat deze zorgverlener u op tijd naar de

huisarts verwijst als dat nodig is?

Bejegening door andere zorgverlener(-s)

Luisterde deze zorgverlener aandachtig naar u?

Nam deze zorgverlener u serieus?

Had deze zorgverlener voldoende tijd voor u?

Behandelde deze zorgverlener u met respect?

Zorg op maat door andere zorgverlener(-s)

Gaf deze zorgverlener u de ruimte om mee te beslissen over de

behandeling of hulp die u kreeg?

Bood deze zorgverlener u hulp aan bij het voorkómen van ziekten

of het verbeteren van uw gezondheid?

Maakte deze zorgverlener u duidelijk waarom het belangrijk was

zijn/haar instructies/advies op te volgen?

Had deze zorgverlener aandacht voor mogelijke emotionele

problemen die te maken hebben met uw gezondheidstoestand?

Open vraag

Als u één ding zou kunnen veranderen aan de zorg die u kreeg van deze huisartspraktijk, wat zou dat dan zijn?

Item

n

Meer privacy als je met de assistente spreekt

4

Alles naar wens

2

Beetje verzorgder kinderhoekje

1

Spreekuren in de avond

1

Gebouw (wachtkamer) gedateerd

1

Conclusies en aanbevelingen
Over het algemeen zijn patiënten tevreden tot zeer tevreden over de dienstverlening van huisartsenpraktijk Koedijk. Patiënten geven de huisartsen de hoogste waarderingen voor de thema’s bejegening en communicatie (zie tabel 1, groene kolom). Ook geven patiënten aan dat de zorg nog verbeterd kan worden door meer aandacht te schenken aan het begeleiden en informeren van patiënten op het gebied van (mogelijke) bijwerkingen van medicatie, preventie van ziekten en/of het bevorderen van gezond gedrag (CanMEDS competentie maatschappelijk handelen en preventie) en het bewandelen van het juiste pad binnen de gezondheidszorg. De andere zorgverleners in de praktijk scoren vergelijkbaar hoog op de onderzochte thema’s.

Voor deze rapportage richten we ons op de hoofdpunten. Met het team zijn deze punten besproken en omgezet in actiepunten. In een volgende meting zal met extra aandacht op de verbeterpunten worden gelet. In tabel 1 worden de kernpunten uit het onderzoek samengevat:

Sterke punten

Verbeterpunten

Luisteren

Aandacht voor preventie en/of bevorderen gezond gedrag

Respectvol omgaan met patiënten

Informeren van de patiënt over mogelijke bijwerkingen

Begrijpelijk en effectief uitleggen van de diagnose, testresultaten en/of behandeling.

Begeleiden van de patiënt bij het ‘vinden van de weg’ in de gezondheidszorg.

Tabel 1: Sterke en zwakke punten van de zorg door de huisartsen in praktijk Koedijk.